Bolí vás při běhu nebo po běhu lýtka?

Jak se postavit k problému bolesti lýtka? Důvodů, proč nás při běhu nebo po něm začne bolet lýtko nebo dokonce obě, může být spousta. V tomto povídání vynecháme případy způsobené náhlým úrazem, které nám znemožní běh a prakticky pohyb vůbec a vyžadují okamžité vyhledání lékaře a zaměříme se na ten druh bolesti, který nás zastihne buď při samotném běhu nebo „nečekaně" druhý den už při vstávání z postele a nejvíce při chůzi po schodech.

Většinou jde o základní zanedbání „sportovní hygieny". To je v první řadě nedostatečné nebo nepřiměřené rozcvičení před jakoukoliv pohybovou aktivitou a hlavně po ní. Neustále se necháváme překvapovat, jak velké množství rekreačních sportovců má tendenci podceňovat zahřátí a protahování. Neuvědomují si totiž, že jde o banální prevenci úrazu nebo chronických potíží.

Lýtkový sval je složen ze dvou částí a každá z nich vyžaduje protažení v trochu jiné výchozí poloze. Jednu část protáhneme při nataženém koleni a druhou s pokrčeným kolenem (jednokloubý sval se napíná  pouze přes jeden kloub, dvoukloubý sval se napíná přes klouby dva). Takže určitě nezapomeňte protáhnout každý zvlášť.

Druhou zásadou je nenechat si lýtka prochladnout. Když do chladného počasí ve 3/4 kalhotách, tak aspoň v podkolenkách! Otužilost neotužilost, ta v tom nehraje roli. Pěkně lýtka v teple, jinak hrozí natržení nebo utržení Achillovy šlachy, zánět a v lepším případě „jen" zmiňované bolesti lýtek.

Běžci se dělí do mnoha skupin: rekreační, profesionální, silniční, terénní, aj. Každý má trochu jiné nároky, co se týče vybavení. Je velmi důležité nezapomínat na vhodnou běžeckou obuv – je to vlastně jediné specifické vybavení běžce! Bota rozhodně pomáhá lépe snášet jinak většinou diskomfortní prostředí.

Při volbě tvrdého povrchu (asfalt, kostky, atd.) volíme běžecké boty s měkčí podrážkou. Naopak, když se chceme proběhnout luhy a háji zvolíme botu s tvrdší podrážkou a pevnější stabilizací klenby a kotníku. I podrážka s terénním vzorkem umí své a váš sparing partner uvidí jen vaše záda.

Důležité je zvolit si dlouhodobě jen jeden typ povrchu a na něj své tělo zvykat. Stává se často, že ten, kdo s běháním začíná anebo přechází z jednoho povrchu na jiný, cítí tzv. namožení lýtek. Vytrvejte, časem, až tělo přivykne, bolesti zmizí.

Dodržováním těchto základních pravidel si ušetříte mnoho útrpných kilometrů a mnohem více si vychutnáte endorfiny nabitý běh.