Běh na sněhu, ledu a obrana proti uklouznutí

Běhání v zimě je zcela jiná disciplína, než pohodové klusání spoře oděných běžců v letních měsících. Stejně tak je rozdíl běžet po čerstvě napadlém sněhu, hlubokém mokrém sněhu, nebo ušlapaném tvrdém sněhu, na kterém se vytvořil led a je kluzký. Něž vyběhnete z tepla domova, promyslete, jaký povrch na vás čeká na vaší oblíbené trase, kterou právě hodláte pokořit.

Očekáváte místy led? Jak se tedy bránit proti uklouznutí a ruku v ruce s tím i poranění?

  • Zvolte správnou běžeckou obuv, případně použijte nesmeky
  • Zvolte správný běžecký styl
  • Nasadte odpovídající tempo
  • Řádně se před výběhem rozcvičte

Správně zvolené běžecké boty jsou základ a pokud nevlastníte běžeckou obuv vybavenou hřeby, například Inov-8 Arctic Talon, Arctic Claw nebo Salomon SpikeCross, nasaďte nesmeky.

Správný běžecký styl na kluzký povrch znamená, že nohy jsou v důsledku hledání stability široce rozkročeny. Jsou však více zatěžována třísla, kotníky, kolena, kyčle i kříž. Zrychlovat a zpomalovat byste měli jen zvolna, stejně jako v autě, když to přeženete, můžete čekat nehodu.

Běžecké tempo, stejně jaka za volantem, přizpůsobte stavu a povaze povrchu;) Potřebujete-li však i v zimním období běhat rychlé úseky, zvažte využití běžeckého pásu. Pokud se přece jen rozhodnete sprintovat i venku na sněhu či ledu, myslete na důkladné rozcvičení.

Neznamená to však, že když se budete loudat, rozcvičovat se nemusíte. Nejčastějšími zraněními, způsobené špatným rozcvičením a následným uklouznutím při běhu jsou bolestí našeho sedacího zařízení a namožená třísla.

aktualni