Káva před během? Ano či ne?

Mnozí Češi milují běhání a mnozí Češi milují kávu, kterou si dopřávají několikrát denně. U lidí v průsečíku těchto dvou množin, vzniká často dotaz na vhodnost pití oblíbeného nápoje těsně před fyzickou aktivitou. Pokud jste právě vy „kavárenský typ“, můžete se radovat, pití kávy před sportovním výkonem, tedy i běháním, je dobré hned z několika důvodů.

Spálíte více kalorií – zhubnete rychleji

Bez kávy to půjde taky, ale pomaleji, tvrdí španělská studie, v níž sportovci, kteří před výkonem přijali kofein, spálili o 15% kalorií více, než ti, kteří dostali bezkofeinovou placebo kávu. Netřeba však do sebe tlačit velké množství kofeinu, stačí náš oblíbený šálek kávy.

Udržíte svalovou hmotu i s přibývajícími léty

Jiní vědci prokazují, že kofein pomáhá i s přibývajícími léty udržet svalový tonus. Studie je prokázána zatím na zvířatech, ale už teď se dá usuzovat, že káva udrží déle fit a bez věkem podmíněných zranění i nás.

aktualni

Zvýšíte práh bolesti

Shazování kil, obzvlášť běháním dá pěkně zabrat a nepříjemným pocitům a bolesti se zcela jistě nevyhneme. Vědci zjistili, že dva šálky kávy, cca půl hodinky před náročnou fyzickou aktivitou zmírní bolest svalů. Díky kávě tedy zvládnete běhat ještě více, déle a s větším nasazením.

Zlepšíte si náladu

Samotná fyzická aktivita přináší dobrou náladu a konzumace oblíbeného kávového nápoje také, dle některých názorů stačí pro dobrou náladu ke kávě pouze přivonět. Vůně kávy má vliv změny proteinů v mozku, které se spojují se stresem. Spojte obě tyto blahodárné aktivity dohromady a dobrá nálada se musí dostavit.

Komu káva (ne)pomůže?

Studie dokazují, že příjem kofeinu má větší vliv na výkon rekreačních sportovců a běžců jak na profíky. Pomoci nám může na hodinu až hodinu a půl.

Jak se nepředávkovat?

Víme, že káva je výborná a teď už i že nám pomůže při našich sportovních aktivitách, ale nic se nesmí přehánět. Maximální množství, které nám pomůže máknout je 6 miligramů na kg naší tělesné hmotnosti. Vážíte-li například 85 kg, nepřesáhněte 510 miligramů kofeinu, čili asi tři klasické kávy. Pokud však máte srdeční problémy nebo jiné chronické onemocnění, konzultujte příjem kávy a běhání s lékařem.

Jakou kávu před cvičením?

Pijete-li rádi kávu s mlékem a cukrem, před během vypusťte alespoň mléko, předejdete nepříjemným žaludečním následkům. Běháte-li pro redukci hmotnosti, vypusťte i cukr, jsou to další kalorie, které by bylo potřeba spálit.

Doplňte i vodu

Přes všechna pozitiva má káva i negativa a jedním z nich je, že dehydruje náš organismus a to jsme se ještě asi nezapotili. Pijte dostatek čisté vody.

Večer usněte

Pokud pijete kávu a cvičíte večer, je vše v pořádku. Pokud ale pití kávy před večerním cvičením teprve zavádíte, sledujte, zda nemáte „problémy v posteli“. Samozřejmě ty usínací. Pokud nemůžete dlouho usnout, nebo se ráno necítíte odpočatí, večerní kávu raději vypusťte.